سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 72639

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 2

توسعه اجتماعی

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

توسعه  اجتماعی

 

بایگانی

توانمندسازی
سرمایه اجتماعی

 

اشتراک

 

 

رحمت خدا، حاملان قرآن را فرا گرفته استو آنان به نور خداوند ـ عزّوجلّ ـ پوشیده شده اند. ای حاملان قرآن ! با بزرگداشتِ کتابش با خدا دوستی کنید، تا شما را بیشتردوست بدارد و شما را محبوب خلقش گرداند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

توانمند سازی (6) و پایانی

·      نتیجه‌گیری‌

برنامه ریزی مرکز محور و اجرای طرح های توسعه ای بدون توجه به توانایی های نیروی انسانی در مناطق ، در سالهای اخیر با شکست مواجه شده  و یا ناکارآمد بوده است به طوری که دست اندرکاران توسعه به این مهم پی برده اند که جوامع محلی در سامان دادن امور خود و استفاده  از منابعی که در اختیارشان است ، ظرفیت بالایی دارند و استفاده از این سرمایه با ارزش اجتماعی برای پیشرفت و شکوفایی جوامع محلی و کشور بسیار مفید و موثر است.

دولت ها نیز برای اینکه بتوانند از فرصت ها و امکانات بهینه استفاده کنند ، سیاست تمرکز زدایی را درپیش گرفته و امروزه در برنامه ریزی توسعه ای ، به دوری گزیدن از نقش قالب و بستر سازی برای بخش خصوصی و نیروهای محلی ترغیب شده اند. زیرا نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری مرکز محور نمی تواند از دانش و تجربه بدست آمده مردم و همچنین مقامات محلی که به واسطه حضورشان در محل ، فرصت ارتباط بیشتر را با جامعه و مشکلات دارند ، بهره مند گردد.  همچنین رهیافت مدیریتی از بالا به پایین چون از دل مردم نجوشیده ، تاکنون نتوانسته است اختیار تصمیم گیری در برنامه ریزی ، تخصیص منابع ، مدیریت برنامه و نظارت را به نیروهای محلی واگذار کند و به همین علت ، توانمندسازی جوامع محلی ، محور اصلی برنامه های دولت قرار گرفته است.

بنابراین اجرای یک طرخ توسعه ای برمبنای استعداد ویژه یک منطقه ، نخستین چیزی را       ضروری می نماید ، تامین نیروهای متخصص و کارآمد و همچنین تواناسازی مردم آن منطقه برای مشارکت فعالانه در اجرای طرح است که لازم و ملزوم بودن توسعه منطقه ای و توانمندسازی را نشان می دهد و دولت ها نیز  در رویکرد جدید (مشارکتی) تلاش می کنند تا مشارکت جوامع محلی را در سیاستگذاری ، برنامه ریزی و اجرای طرح های خود (دولتی) به ویژه فقرزدایی جلب کنند. برای اینکه ، اجرای برنامه های منطقه ای و توسعه روستایی در صورتی موفق خواهد بود که برپایه دانش و تجربه های محلی ، ملی و بین المللی طرح ریزی شود.

در نتیجه توانمندسازی اصل اساسی در تسعه مشارکتی تلقی می شود و کشورها بدون توجه کافی به این مقوله ، نمی توانند به شاخص های رشد و توسعه از  طریق توان افزایی جوامع محلی در زمینه های فنی و صنعتی که به بهره وری در عرصه اقتصاد حاصل می شود ، دست یابند. لذا برای توسعه و پیشرفت مناطق محلی  باید به توانمندیها ، استعدادها و قابلیت های این جوامع ، در بهره گیری از منابع طبیعی ، اجتماعی و تکنولوژی پیشرفته ، اهتمام ویژه ای شود تا در جهت رشد و پرورش خودباوری ، اعتماد به نفس و شکوفایی جامعه گام برداریم که در این راستا ، توانمندسازی جوامع محلی ، مهم  و از پیش شرط های توسعه پایدار است.

·      فهرست مطالب

1- ازکیا، مصطفی(‌1384)، نظریه‌های‌ توسعه‌ روستایی، تقریر: کلاس‌ درس‌ کارشناسی ارشد توسعه‌ اجتماعی، دانشگاه‌ تهران.

‌2- ازکیا، مصطفی(‌1374)، مقدمه‌ای‌ بر جامعه‌شناسی‌ توسعه‌ روستایی، انتشارات دانشگاه‌ تهران.

‌3- انصاری، حمید(1384)، جامعه‌شناسی‌ رفاه‌ اجتماعی، تقریر: کلاس‌ درس‌ کارشناسی رشد توسعه‌ اجتماعی، دانشگاه‌ تهران.

4- چمبرز، رابرت‌(‌1376)، توسعه‌ روستایی؛ اولویت‌ بخشی‌ به‌ فقرا، ترجمه‌ مصطفی ‌ازکیا، چاپ‌ دانشگاه‌ تهران‌

5- حسین‌ زاده‌ دلیر، کریم(‌1383) )، برنامه‌ریزی‌ ناحیه‌ای، سمت.

6- روزنامه‌ شرق(‌1382/10/12)، توانمندسازی‌ زنان‌

7- کلانتری، خیلیل‌(‌1380)، برنامه‌ریزی‌ و توسعه‌ منطقه‌ای،تهران، انتشارات‌ خوشبینأ

8- کلیتون، اندرو / اوکلی، پیتر/ و پرات، برایان، توانمندسازی‌ مردم، ترجمعه‌ پیروز ایزدی، سلسله‌ انتشارات‌ روستا و توسعه، شماره‌55    

9- www.imi.ir/tadbir - 145/9

10- www.imi.ir/tadbir - 149/10:

11- http:// mellat.majlis.net/hamnews/1382

12-http://hastia.org/issue/asp?contextid

13- http://moein.net/maghalatdtl.asp?mid=61

 (( قابل توجه ... در صورت استفاده از مطالب ،‏ ذکر منبع ضروری است.))

 

مطالب قبلی

 توانمند سازی (5)
 توانمند سازی (4)
 توانمندسازی (3)
 توانمندسازی (2)
 توانمندسازی (1)



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    توانمندسازی (1)
    سرمایه اجتماعی (5) و پایانی
    توانمند سازی (6) و پایانی
    سلام آغازین
    [عناوین آرشیوشده]


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com