سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 72635

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 2

توسعه اجتماعی

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

توسعه  اجتماعی

 

بایگانی

توانمندسازی
سرمایه اجتماعی

 

اشتراک

 

 

آنکه سرگرمی اش فراوان شد، خردش کم گردید . [امام علی علیه السلام]

سرمایه اجتماعی (4)

·       فواید اقتصادی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

عوامل‌ تولید اقتصادی‌ در طول‌ زمان‌ و با شکل‌ گرفتن‌ روابط‌ مدرن‌ اقتصادی ‌- اجتماعی‌ از نو بازشناسی‌ شده‌اند. اضافه‌ شدن‌ عواملی‌ چون‌ عدالت‌ اجتماعی، تعادل‌ زیست‌ محیطی‌ و... به‌ عوامل‌ سنتی‌ سرمایه، زمین‌ و نیروی‌ کار، حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ مقوله‌ تولید و توسعه‌ اقتصادی‌ باید دائماً‌ بازخوانی‌ شود.

سرمایه اجتماعی از پدیده‌های‌ جدید و عاملی‌ در بهره‌وری‌ اقتصادی‌ مطرح‌ است. «این‌ نوع‌ از سرمایه‌ به‌ عنوان‌ یک‌ چارچوب‌ غیررسمی‌ رابطه‌ و همکاری‌ بین‌ دو یا چند فرد، عاملی‌ است‌ در تقویت‌ روابط‌ اجتماعی‌ که‌ تاثیر بالقوه‌ مثبتی‌ بر سلامتی‌ و ارتقای‌ نیرو به‌ عنوان‌ یکی‌ از عوامل‌ بهره‌وری‌ دارد. بدین‌ ترتیب‌ باید به‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عامل‌ مثبت‌ در ارتقأ بهره‌وری‌ اقتصادی‌ در جامعه‌ نگریست‌ و در کنار درک‌ درست‌ از این‌ پدیده، راهکارهایی‌ را برای‌ تقویت‌ این‌ سرمایه‌ و جلوگیری‌ از ابعاد منفی‌ آن‌ یافت.»(خواجه پور خویی،23/10/1381)

‌اقتصاد جدید سرمایه‌ داری، سرمایه‌ اجتماعی‌ را به‌ کار می‌گیرد، آن‌ را تهی‌ می‌سازد و باز آن را پر می‌کند. اقتصاددانان‌ نئوکلاسیک‌ اهمیت‌ هنجارهای‌ اجتماعی‌ تعاونی‌ را در اقتصاد به‌ خوبی‌ می‌دانند و برای‌ تبیین‌ این‌ که‌ چگونه‌ عناصر عقل‌ گرای‌ خودخواه‌ به‌ همکاری‌ با یکدیگر روی‌ می‌آورند ، نظریه‌ دقیقی‌ دارند.

‌اقتصاددانان‌ هنجارهایی‌ را که‌ به‌ طور نهادینه‌ ساخته‌ شده‌اند، به‌ خوبی‌ می ‌شناسند: «نظریه آنها برای‌ ارزیابی‌ این‌ که‌ رفتار دولت‌ با کارآمدی‌ - رو به‌ افزایش ، و کارآمدی‌ رو به‌ کاهش‌ چیست؟ رهنمودهایی‌ فراهم‌ می‌سازد. آنچه‌ که‌ اقتصاددانان‌ به‌ سختی‌ می‌پذیرند اهمیت‌ آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ می‌توان‌ "هنجارهایی‌ که‌ به‌ طور برونزاد ساخته‌ شده‌اند" نامید. یعنی‌ هنجارهای‌ بیرون‌ از نظام‌ اقتصادی‌ که‌ بر رفتار اقتصادی‌ تاثیر می‌گذارند و از منابعی‌ از قبیل‌ فرهنگ‌ یا مذهب‌ سرچشمه‌ می‌گیرند.»(فوکویاما ، 1379:62)

‌عمده‌ترین‌ اثر کلاسیک‌ بر انواع‌ تحلیل‌ (درباره‌ تاثیر هنجارهای‌ برونزاد بر اقتصاد) ، کتاب اخلاق‌ پروتستان‌ و روح‌ سرمایه‌ داری‌ است. نظامی‌ از باورها که‌ در بوجود آوردن‌ "انقلاب‌ صنعتی‌ " نقش‌ مهمی‌ ایفا کرده‌ است.

‌بسیاری‌ از دانشمندان‌ علوم‌ اجتماعی‌ اهمیت‌ هنجارهای‌ برونزاد را در اقتصاد سرمایه‌ داری  پذیرفته‌اند و بسیاری‌ دیگر اعتقاد دارند که‌ در طول‌ زمان‌ اقتصاد سرمایه‌ داری، سرمایه‌ اجتماعی‌ را که‌ به‌ وسایل‌ غیراقتصادی‌ ایجاد شده‌ است، از معنی‌ تهی‌ می‌سازد.

‌برای‌ سنجش‌ میزان‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در یک‌ جامعه‌ باید به‌ وجوه‌ سلبی‌ این‌ سرمایه‌ تو جه کرد، وجوهی‌ که‌ می‌تواند نمایشگر جهت‌گیری‌ نزولی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ باشد. آمار خودکشی، فساد (در انواع‌ متنوع‌ وگوناگون‌ آن)، فحشأ، مهاجرت‌ به‌ خارج، اعتیاد، جرائم‌ اجتماعی، طلاق، مشکلات‌ روانی‌ افراد، ناهنجاری‌های‌ اجتماعی، زندانیان، چک‌های‌ برگشتی، ورشکستگی، مراجعات‌ به‌ دادگستری‌ و دادگاهها، تصادفات‌ رانندگی، سکته‌های‌ ناگهانی، قانون‌ شکنی‌های‌ روزمره‌ و.... وجوهی‌ را در بر می‌گیرند که‌ روند حرکت‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را در جوامع‌ بشری‌ نشان‌ می‌دهد. با تکیه‌ بر این‌ آمار می‌توان‌ به‌ مقایسه‌ بین‌ کشورها پرداخت‌ و به‌ راز و رمز توسعه‌ یافتگی‌ یا عقب‌ ماندگی‌ آنها پی‌ برد.

‌فقط‌  به‌ عنوان‌ نمونه‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ اعتماد متقابل‌ بین‌ شهروندان‌ نسبت‌ به‌ یکدیگر و حکومت‌ یکی‌ از شاخص‌های‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ نقشی‌ بس‌ مهم‌ در مراودات‌ اقتصادی‌ و تجاری‌ و امر سرمایه‌ گذاری‌ دارد. سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ هر کشاورز امکان‌ می‌دهد، کار خود را با سرمایه‌ فیزیکی‌ کمتری‌ به‌ صورت‌ ابزار و وسایل‌ به‌ انجام‌ رساند یک‌ چنین‌ ساختار اجتماعی‌ صنعتی‌ است‌ که‌ در آن‌ سفته‌ و برات‌ دست‌ به‌ دست‌ می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال‌ یاریگری‌ به‌ شیوه‌ بُر‌ابُری‌ که‌ میان‌ هموطنان‌مان‌ در گذشته‌های‌ دور رواج‌ داشت‌ در واقع‌ یک‌ نوع‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ «در آن‌ مردم‌ یک‌ یا چند روستا در فصل‌ برداشت‌ محصول‌ به‌ کمک‌ هم‌ می‌رفتند و بدون‌ مزد کمک‌ می‌کردند و در موقع‌ برداشت‌ محصول‌ دیگری‌ که‌ به‌ کمک‌ او آمده‌ است‌ به‌ سرزمین‌ وی‌ می‌رفتند. این‌ یاریگری‌ در ایران‌ رواج‌ داشت.»(فرهادی، 212: 1373)

‌وقتی‌ اعتماد متقابل‌ معاملات‌ و مناسبات‌ از دست‌ برود هر فعال‌ اقتصادی‌ مجبور می‌شود  در معامله‌ با دیگران‌ انواع‌ تضمینها را بگیرد یا بدهد که‌ انجام‌ همه‌ این‌ مسائل‌ هزینه‌ دارد و هزینه‌اش‌ هم‌ در نهایت‌ به‌ کل‌ جامعه‌ تحمیل‌ می‌شود.

‌«آنچه‌ امروزه‌ به‌ عنوان‌ درجه‌ خطر در اقتصاد کشورها اندازه‌گیری‌ و اعلام‌ می‌شود برآمده‌  از سرمایه‌ اجتماعی‌ هر کشور است. سرمایه‌ اجتماعی‌ ملاتی‌ است‌ که‌ پی‌ و بنیاد اقتصاد، فرهنگ‌ و سیاست‌ یک‌ کشور را می‌سازد. این‌ سرمایه‌ از جنس‌ عقل، عاطفه، معنویت، اخلاق‌ و... در یک‌ کلام‌ نرم‌افزاری‌ است.کاهش‌ یا سقوط‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در یک‌ جامعه‌ آن‌ را در سراشیبی‌ زوال‌ و فروپاشی‌ قرار می‌دهد و افزایش‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ راههای‌ تازه‌ رشد و رفاه‌ را بر روی‌ جامعه‌ می‌گشاید.»(بی نام ، 27/9/1381)

·       سرمایه‌ اجتماعی‌ و توسعه‌ اجتماعی‌

‌کارشناسان‌ معتقدند که‌ افزایش‌ سرمایه ‌های‌ اجتماعی‌ شامل‌ حسن‌ اعتماد، امیدواری‌ به آینده، اتکا به‌ جامعه‌ و همبستگی‌ آن، برقراری‌ عدالت‌ اجتماعی، ایجاد رفاه، تحمل، مدارا و گذشت‌ و وفاق‌ از اصلی‌ترین‌ راهکارهای‌ دستیابی‌ به‌ توسعه‌ پایدار در یک‌ جامعه است. با این‌ حال‌ نقش‌ توسعه‌ و پیشرفت‌ فناوری‌ ارتباطات‌ و گسترش‌ یافتن‌ جریان‌ آزاد اطلاعات‌ به‌ ویژه‌ در عرصه‌ رسانه‌ای‌ در شکل‌ دهی‌ جامعه‌ نوین‌ و زیرساختهای‌ رفتاری‌ و هنجاری‌ جامعه‌ انکارناپذیر است، پدیده‌های‌ نوینی‌ که‌ در کنار آثار مثبت‌ خود در ایجاد رفاه‌ بیشتر و زندگی‌ بهتر، آسیب‌های‌ جدی‌ و بعضاً‌ جبران‌ ناپذیری‌ به‌ بدنه‌ جامعه‌ وارد می‌سازند.

·       ابعاد سرمایه‌ اجتماعی‌

سرمایه‌ اجتماعی‌ در سطوح‌ مختلف‌ مورد بحث‌ قرار می گیرد.‌ سطح‌ کلان‌(Micro Level)  و خرد(Micro Level ) از آن جمله است. چنانچه‌ مدیران‌ و حکومت‌ کنندگان، در سطوح‌ مختلف‌ با این‌ مفهوم‌ آشنایی‌ پیدا کنند می‌توانند با تقویت‌ و بهره‌برداری‌ مفید از آن، بسیاری‌ از هزینه‌های‌ اجتماعی، سازمانی‌ و سیستمی‌ را کاهش‌ دهند‌ و براساس‌ آن‌ به‌ تغییرات‌ ساختاری‌ و فرآیندی‌ در نظام ‌های‌ اجتماعی، سیاسی‌ و اقتصادی‌ اقدام‌ کنند. همانطور که‌ قبلاً‌ گفته‌ شد فوکویاما سرمایه‌ اجتماعی‌ را به‌ عنوان‌ یکی‌ از پدیده‌های‌ جامعه‌ شناختی‌ کلان‌ در نظر ‌گرفت.

·       ایجاد و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

اقتصاد سرمایه‌ داری‌ جدید، برای‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ تقاضای‌ مداومی‌ را به‌ وجود می‌آورد. اینکه‌ آیا برای‌ برآوردن‌ این‌ تقاضا ذخیره‌ کافی‌ (سرمایه‌ اجتماعی) وجود دارد یا نه، به‌ عوامل‌ گوناگونی‌ بستگی‌ دارد که‌ بسیاری‌ از آنها بیرون‌ از اقتصاد بازار آزاد است. «به‌ مسأله‌ ذخیره‌ (سرمایه‌ اجتماعی) در دو سطح‌ پاسخ‌ داده‌ می‌شود، یکی‌ سطح‌ مربوط‌ به‌ واحدهای‌ انفرادی‌ و سطحی‌ دیگر در جامعه‌ به‌ عنوان‌ یک‌ کل، از جمله‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ سیاست‌ گذاری‌ اجتماعی‌ است. در مورد واحدهای‌ انفرادی، سرمایه‌ اجتماعی‌ را می‌توان‌ از طریق‌ سرمایه‌ گذاری‌ اجتماعی‌ مستقیم‌ در آموزش‌ و پرورش‌ و کارآموزی‌ در زمینه‌های‌ تعاونی‌ ایجاد کرد...»(فوکویاما، 86: 1379)

فراهم‌ ساختن‌ و تدارک‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ با واسطه‌ و میانجیگری‌ مجموعه‌ای‌ از نهادهایی‌ که  تقریباً‌ به‌ وسعت‌ و گستردگی‌ خود جامعه‌ هستند، صورت می گیرد. خانواده‌ها ، مدارس، و انجمن‌های‌ داوطلبانه‌ تخصصی ، فرهنگ‌ عمومی‌ از آن‌ جمله‌ است. اکثر نهادها با اقتصاد و بازار کاملا ًبیگانه‌ هستند.

 عواملی‌ که‌ باعث‌ ایجاد و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ می‌شود: 1- فروبستگی‌ 2-  ثبات 3- ایدئولوژی‌ و...

‌سرمایه‌ اجتماعی‌ اساساً‌ خارج‌ از بخش‌ دولتی‌ بوجود می‌آید ؛ یعنی‌ یا از طریق‌ فرآیند خودانگیخته‌  یا از طریق‌ آنچه‌ که‌ تولید برونزاد می‌گویند. «سرمایه‌ اجتماعی‌ هر روز در موقعیتهای‌ مختلف‌ از دو فرد که‌ با یکدیگر دوست‌ می‌شوند. تا در یک‌ هنجار دو سویه‌ شرکت‌ می‌کنند ، تا شرکتی‌ که‌ کارگران‌ را جامعه‌ پذیر می‌سازد و تا یک‌ فرهنگ‌ شرکتی‌ مشترک‌ و حتی‌ با یک‌ جنبش‌ سیاسی‌ که‌ به‌ وسیله‌ گروهی‌ از فعالان‌ آغاز به‌ کار می‌ کند، بوجود می‌آید.»(همان ،86)

‌سرمایه‌ اجتماعی‌ از جهتی‌  یک‌ کالای‌ عمومی‌ است‌ و بنابراین‌ به‌ عاملی‌ که‌ مسوول‌ ایجاد آن است ، به‌ سادگی‌ قابل‌ تخصیص‌ نیست. این‌ امر حاکی  از آن‌ است که‌ انگیزه‌ عوامل‌ عرضه‌ کننده‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در بازار محدود است.

بنگاههای‌ دولتی‌ و سازمانهای خصوصی از راههای‌ مختلف سرمایه‌ اجتماعی‌ ایجاد می کنند. به طور مثال  نظامهای‌ مدارس‌ دولتی‌ علاوه‌ بر بهره‌ مندی‌ از اشکال‌ متعارف‌ سرمایه‌ اجتماعی ، کودکان‌ را برای‌ قواعد عام‌ فرهنگی ‌تر، تربیت‌ می ‌کردند.

‌فروبستگی: از عواملی‌ که‌ بر ایجاد و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ تاثیر دارد فروبستگی‌ است. فروبستگی‌ به‌ ویژه‌ در مورد سیستم‌های‌ اعتمادی‌ آشکار است: «اثر فروبستگی‌ به‌ ویژه‌ با درنظر گرفتن‌ سیستمی‌ شامل‌ والدین‌ و کودکان‌ به‌ خوبی‌ می‌تواند مشاهده‌ شود. در اجتماعی‌ که‌ مجموعه‌ وسیعی‌ از انتظارات‌ و تعهدات، بزرگسالان‌ را به‌ هم‌ پیوند می‌دهد، هر بزرگسالی‌ می‌تواند از حساب‌ مشترک‌ خود با دیگر بزرگسالان‌ برای‌ کمک‌ به‌ نظارت‌ و کنترل‌ فرزندانش‌ استفاده‌ کند. (کلمن،  487: 1377)

‌ثبات: عامل‌ دومی‌ که‌ بر ایجاد و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ تاثیر می‌گذارد، ثبات‌ ساختا ر اجتماعی‌ است. هر شکل‌ سرمایه‌ اجتماعی، به‌ استثنای‌ شکلی‌ از سازمانهای‌ رسمی‌ با ساختارهای‌ مبتنی‌ بر مشاغل‌ نشات‌ می‌گیرد، به‌ ثبات‌ بستگی‌ دارد. در هم‌ گسیختگی‌ سازمان‌ اجتماعی‌ یا روابط‌ اجتماعی‌ می‌تواند بر سرمایه‌ اجتماعی‌ بسیار ویرانگر باشد. اختراع‌ اجتماعی‌ سازمانهایی‌ که‌ به جای‌ افراد مشاغل ، عناصر ساختار را تشکیل‌ می‌دهند شکلی‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌ فراهم‌ کرده‌ است . که‌ می‌تواند ثبات‌ را در برابر بی‌ثباتی‌ افراد حفظ‌ کند. در مواردی‌ که‌ افراد، صرفاً‌ اشغال‌ کنندگان‌ مشاغل‌ هستند، تنها عملکرد شاغلان، نه‌ خود ساختار ، با تحرک‌ افراد دچار اختلال‌ می‌شود. اما برای‌ هر شکل‌ دیگر سرمایه‌ اجتماعی‌ تحرک‌ فردی‌ کنش‌ بالقوه‌ای‌ را به‌ وجود می‌آورد که‌ نابودکننده‌ خود ساختار و بنابراین‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ وابسته‌ به‌ آن‌ خواهد بود.

ایدئولوژی: عامل‌ سومی‌ که‌ بر ایجاد و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ تاثیر می‌گذارد ، ایدئولوژی است. «ایدئولوژی‌ با تحمیل‌ این‌ خواست‌ به‌ فرد که‌ به‌ سوی‌ چیزی‌ یا کسی‌ غیر از خودش‌ عمل‌ کند، سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ وجود می آورد...همچنین‌ شیوه‌های‌ وجود دارد که‌ به‌ کمک‌ آن‌ ایدئولوژی‌ می‌تواند اثر منفی‌ بر ایجاد سرمایه اجتماعی‌ داشته‌ باشد. ایدئولوژی‌ خودبسندگی، مانند آنچه‌ طرفداران‌ اپیکور در یونان‌ باستان‌ با آن‌ اعتقاد داشتند.» (کلمن‌ و هوفر1997 )

‌عوامل‌ زیادی‌ بر ایجاد  و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی ‌ تاثیر می‌گذارد،  فقط یک‌ دسته‌ بزرگ‌ از آنها به ‌ ویژه‌ مهم‌  است‌ و آن،

 دسته‌ای‌ از عواملی‌ است‌ که‌ افراد را کمتر به‌ یکدیگر وابسته‌ می‌کند. رفاه‌ و فراوانی‌ عامل‌ مهمی‌ در این‌ دسته‌ است. حضور این‌ عوامل‌ گوناگون‌ اجازه‌ می‌دهد که‌ هر سرمایه‌ اجتماعی‌ که‌ به‌ وجود آمده‌ است‌ مستهلک‌ شود و تجدید نشود. 

ادامه دارد

(( قابل توجه ... در صورت استفاده از مطالب ،‏ ذکر منبع ضروری است.))



  • کلمات کلیدی :

  • سرمایه اجتماعی (3)

    ·       الگوهای‌ اندازه‌گیری‌ مبتنی‌ بر ویژگی‌های‌ گروههای‌ اجتماعی‌

    ‌روبرت‌ پاتنام‌ مساله‌ اندازه‌گیری‌ و سنجش‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را مطرح‌ و بررسی‌ کرد که‌ چگونه سرمایه‌ اجتماعی‌ از نسلی‌ به‌ نسل‌ دیگر رو به‌ زوال‌ گذاشته‌ است. نقدی‌ که‌ وارد است‌ اینکه‌ بسیاری‌ از محققان‌ اطلاعات‌ آماری‌ او را متضاد و متناقض‌ می‌دانند. سرمایه‌ اجتماعی‌ در شکل‌های‌ گوناگون‌ از جامعه‌ای‌ به‌ جامعه‌ دیگر متفاوت‌ است.

                ‌‌            ‌«مثلاً‌ مادر شش‌ کودک‌ که‌ با شوهر و فرزندانش‌ از حومه‌ دتیرویت‌ به‌ اورشلیم مهاجرت‌ کرده‌ است، یکی‌ از دلایل‌ این‌ کار را   

           آزادی‌ بیشتری‌ که‌ فرزندان‌ خردسالش‌ در اورشیلم‌ دارند بیان‌ می‌کند. او احساس‌ می‌کند با ایمنی‌ می‌تواند بگذارد کودک‌ هشت‌

                           ساله‌اش‌ کودک‌ شش‌ساله‌ او را با اتوبوس‌ شهری‌ به‌ مدرسه‌ ببرد و می‌تواند در پارگ‌ بگذارد و بدون‌ مراقبت‌ بچه‌ هایش‌ در

                                پارک‌ بازی‌ کنند در حالی‌ که‌ در دتیرویت‌ هیچ‌ یک‌ از این‌ اجازه‌ها را نداشت. دلیل‌ این‌ تفاوت‌ را می‌توان‌ در سرمایه‌ اجتماعی‌

                                موجود در این‌ دو شهر توصیف‌ کرد، یعنی‌ در اورشلیم‌ ساختار هنجاری‌ تضمین‌ می‌کند کودکانی‌ که‌ زیر نظارت‌ نیستند.

                                توسط‌  بزرگسالانی‌ که‌ در آن‌ نزدیکی‌ حضور دارند، مراقب‌ شوند. اما چنین‌ ساختاری‌ در بیشتر نواحی‌ شهری‌ ایالات‌ متحده‌

                                آمریکا وجود ندارد.»(کلمن،463: 1379)

    ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ نشات‌ گرفته‌ از سازمان‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ دستیابی‌ به‌ هدفها در نبود (سازمان‌ اجتماعی) آن‌ به‌ دست‌ آید، یا با هزینه‌ زیادتر ممکن‌ بود بدست‌ آید. روبرت‌ پاتنام‌ در الگوی‌ اندازه ‌گیری‌ خود ، به‌ متغیر ، تعداد گروه های‌ اجتماعی‌ و  تعداد اعضای‌ آنها  توجه ‌  کرده‌ است.  

    «پاتنام‌ رابطه‌ ساده  ذیل‌ را برای‌ محاسبه‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ ارائه‌ کرد :

                              Tot i)sni+=SC)، متغیرN  نشان‌دهنده‌ تعداد اعضای‌ هر گروه‌ وi  نشان‌ دهنده‌ شماره‌ گروه‌ مربوط‌ است.   به‌ اعتقاد وی‌

                              در یک‌ جامعه‌ مدنی، هم‌ تعداد گروه ها و هم‌ تعداد اعضای‌ آنها از متغیرهای ‌ بسیار مهم‌ هستند. این‌ گروه ها می‌ توانند در

                             قالب ‌های‌ صنفی، حرفه‌ای، گروههای‌ سیاسی، کلوب‌های‌ جوانان‌ و نظایر اینها باشد.  پایین‌ بودن‌ تعداد N  قدرت‌ گروه ها  را

                             برای‌ دستیابی‌ به‌  اهداف‌  خود ممکن‌ است‌  کاهش‌ دهد و  پایین‌ بودن‌ تعدادi  نیز نشان‌ دهنده‌ ساخت‌ نیافتگی‌ آن‌ جامعه‌ است.

                             همان طور که‌ مشاهده‌  می‌شود این‌ رابطه‌ بسیار ساده‌ بوده‌ و متغیرهای‌ اجتماعی‌ مختلف‌ و مهمی‌ را درخود ندارد. براساس‌

                             این‌ رابطه‌ ریاضی‌ و در نظر گرفتن‌ چند تغیر مهم‌ اجتماعی‌ دیگر رابطه‌ کامل‌تری‌ را برای‌ محاسبه‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ می‌توان‌

                             ارائه‌  کرد:

                            SRPC(1/Rn)N=SC متغیرهای‌ موجود در این‌ رابطه‌ ریاضی‌ عبارتندازC:یاضریب‌ انسجام‌ داخلی گروه،RP  یا شعاع‌

                            اعتماد در گروه،RN یا شعاع‌ بی‌اعتمادی‌ به‌ گروههای‌ دیگر.» (http//www.ml.com)

    ‌فوکویاما معتقد است‌ که‌ در رابطه‌ ریاضی‌ پاتنام ، برای‌ محاسبه‌ اجتماعی‌ باید به‌ میزان انسجام‌ این‌ گروهها نیز توجه‌ کرد. این‌ امر به‌ این‌ دلیل‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ گروههایی‌ دارای‌ تعداد اعضای‌ زیادی‌ باشند اما انسجام‌ مناسبی‌ نداشه باشند. از طرف‌ دیگر این‌ انسجام‌ ممکن‌ است‌ به‌ دلایل‌ مختلف‌ به‌ وجود آمده‌ باشد که‌ دلایل‌ اقتصادی‌ از جمله‌ آنها باشد.

    اما آنچه‌ که‌ در سرمایه‌ اجتماعی‌ قابل‌ توجه‌ است‌ میزان‌ انسجامی‌ است‌ که‌ به‌ دلیل‌ وجود ارزش‌ها، هنجارها و دیدگاههای‌ اصولی‌ مشترک‌ به‌ وجود آمده‌ است. به‌ طور مثال‌ گروههایی‌ که‌ اعضای‌ خود را به‌ صداقت‌ و پشتیبانی‌ از یکدیگر تشویق‌ می‌کنند و این‌ ارزشها و هنجارها دارای‌ مقبولیت‌ زیادی‌ در بیشتر اعضا باشد، می‌توانند دارای‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ موارد مشابه‌ خود باشند.

    به‌ نظر فوکویاما «سیستم‌های‌ بسته‌ که‌ با محیط‌ بیرون‌ خود ارتباط‌ ندارند، سرمایه‌ اجتماعی مناسبی‌ ندارند. بر این‌ اساس‌ گروههایی‌ که‌ حتی‌ تعداد اعضای‌ زیاد، منسجم‌ و به‌ یکدیگر اعتماد دارند، اگر نتوانند با گروههای‌ دیگر ارتباط‌ موثری‌ برقرار کنند، نمی‌توانند دارای‌ حیات‌ و رشد طبیعی‌ بوده‌ و از فرصتهای‌ موجود در محیط‌ خود استفاده‌ کنند و قطعاً‌ به‌ دلیل‌ ناهماهنگی‌ با محیط‌ بیرونی‌ خود دچار مشکلات‌ جدی‌ خواهند شد.»(Ibid) به‌ همین‌ دلیل‌ وی‌ در رابطه‌ ریاضی‌ خود ، ضریب‌RN   با عنوان‌ ضریب‌ بی‌اعتمادی‌ به‌ گروههای دیگر معرفی‌ کرده‌ که‌  رابطه‌ معکوس‌ با میزان‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ دارد.

    ‌بنابراین‌ به‌ اعتقاد فوکویاما، جامعه‌ای‌ دارای‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ بالایی‌ است‌ که‌ دارای گروههایی‌ با تعداد اعضای‌ بالا و آرای‌ اعتماد به‌ یک‌ دیگر بوده‌ و منسجم‌ باشند و همچنین‌ بتوانند در ارتباط‌ با محیط‌ بیرون‌ خود موثر عمل‌ کرده‌ و همکاری‌های‌ متقابلی‌ را با جوامع‌ دیگر به‌ وجودآورند. این‌ الگوها بیشتر بر بعد مفهومی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و ارائه‌ آن‌ به‌ صورت‌ روابط‌ ریاضی‌ تاکید دارند اما هنوز روش‌های‌ دقیقی‌ برای‌ محاسبه‌ کمی‌ ضرایب‌ مختلف‌ ارائه‌ شده‌ دراین‌ الگو مطرح‌ نشده‌ است.

    در همین‌ رابطه‌ الگوهای‌ دیگری‌ نیز وجود دارند که‌ با استفاده‌ از شاخصهایی‌ ،‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را اندازه گیری  می‌کنند. «...بعضی‌ از این‌ شاخص‌ها عبارتنداز: میزان‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ داوطلبانه، میزان‌ عضویت‌ در گروههای‌ اجتماعی، میزان‌ ارتباطات‌ فیمابین‌ نهادهای‌ اجتماعی، نرخ‌ ایجاد نهادهای‌ اجتماعی‌ با عضویت‌ داوطلبانه، تعداد جلسات‌ برگزار شده‌ در گروههای‌ اجتماعی‌ و میزان‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ در مدارس.»(www.cfsv.org)

    ‌پانتام‌ در همین‌ زمینه ‌ در رابطه‌ با "میزان‌ سرمایه‌  اجتماعی‌ در ایالت ‌های مختلف‌ آمریکا" تحقیقی کرده‌ و با استفاده‌ از شاخص‌ هایی‌ ایالتهای‌ مختلف‌ را دسته‌ بندی‌ کرده‌ است.

    ‌«الگویی‌ دیگر نیز که‌ برای‌ اندازه‌گیری‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ وجود دارد ، سرمایه‌ اجتماعی‌ را از دو بُعد شناختی‌ و ساختاری‌ مورد توجه‌ قرار می‌دهد و همانگونه‌ که‌ قبلاً‌ در مورد مولفه‌های‌ آنها اشاره‌ گردید؛ برای‌ هر یک‌ از آنها اقدام‌ به‌ تدوین‌ شاخص‌های‌ اندازه‌گیری‌ کند.»(Ibid)

    نقطه‌ ضعف‌ این‌ الگوها این‌ است‌ که‌ پیش‌ از اینکه‌ به‌ محاسبه‌ اقتصادی‌ سرمایه‌ اجتماعی بپردازند ، به‌ اندازه‌گیری‌ مظاهر آن‌ ودر قالب‌ مفاهیمی‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ پرداخته‌اند و شناختی‌ کمی‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌  به‌ عنوان‌ متغیری‌ اقتصادی‌ -   اجتماعی‌ و تاثیر آن‌ بر تعاملات‌ اقتصادی‌ ایجاد نمی‌کند.

    در مجموع‌ می‌توان‌ گفت‌ الگوهایی‌ که‌ برای‌ اندازه‌گیری‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ ارائه‌ شده‌اند وابسته‌ به‌ رویکردی‌ است‌ که‌ محققان‌ مربوطه‌ در بررسی‌ این‌ پدیده‌ داشته‌اند. برخی‌ صرفاً‌ از منظر اجتماعی، فرهنگی‌ و سیاسی‌ آنرا مورد توجه‌ قرار داده‌ و برخی‌ دیگر نیز آن‌ را براساس‌ مطالعات‌ اقتصادی‌ مورد بحث‌ قرار داده‌اند. اما باید توجه‌ داشت‌ که‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ مفهومی‌ اقتصادی‌ -  اجتماعی‌ بوده‌ و الگوهای‌ اندازه‌گیری‌ ضمن‌ توجه‌ به‌ عوامل‌ اجتماعی ،  فرهنگی‌ و سیاسی، باید به‌ محاسبه‌ تاثیرات‌ اقتصادی‌ آن‌ و نیز ارتباط‌ میان‌ متغیرهای‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ توجه‌ کنند.

    ·       منشأء  سرمایه‌ اجتماعی‌

    منشأ سرمایه‌ اجتماعی‌ و جامعه‌ای‌ که‌ این‌ سرمایه‌ در آن‌ تحقق‌ می‌یابد نیز بحثی‌ مهم‌ و اساسی‌ است‌ به‌ طور مثال، گرایشهای‌ پوپولیستی‌ دارای‌ سرچشمه‌ عظیمی‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌اند. در طول‌ تاریخ‌ غیریت‌ سازی‌ و غیریت‌ ستیزی‌های‌ ایدئولوژیک، موجد سرمایه‌های‌ اجتماعی‌ پرتوانی‌ بوده‌اند. مشارکت‌های‌ احساسی‌ توده‌ها در برنامه ‌های‌ فاجعه‌ بار هیتلر نمونه‌ آن‌ است.

    از سوی‌ دیگر از آنجایی‌ که‌ ارزشها و هنجارهایی‌ که‌ بنیاد سرمایه‌ اجتماعی‌ را می‌سازند ، اموری‌ نسبی‌ هستند، سرمایه‌ اجتماعی‌ می‌تواند وجوه‌ مختلف‌ پیدا کند که‌ براین‌ اساس‌، هم‌ کارایی‌ را افزایش‌ می دهد و هم‌ مانع‌ انجام‌ بسیاری‌ از امور می شود.

    ‌براساس‌ یک‌ تعریف، «سرمایه‌ اجتماعی‌ عبارتست‌ از منبع‌ [مشترک] اجتماعی‌ که‌ راه دستیابی‌ افراد به‌ سایر منابع‌ اقتصادی، اجتماعی‌ و طبیعی‌ هموار می‌کند یا مانع‌ دستیابی‌ به‌ این‌ منابع‌ می‌گردد.»(Ibid) مردم‌ می‌توانند از طریق‌ تنش‌های‌ خاص، اهداف‌ ویژه‌ای‌ را بدست‌ آورند. اهدافی‌ که‌ می‌تواند سرمایه‌ اجتماعی‌ را مولد و درعین‌ حال‌ مخرب‌ سازد. در هر حال‌ میتوان‌ با استفاده‌ از عناصری‌ نظیر ایدئولوژی، هنجارها، ارزشها، عناصر قومی‌ و... سرمایه‌ اجتماعی‌ را فراهم‌ کرد. "لازم‌ به‌ توضیح‌ است‌ که‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ با گذشت‌ زمان‌ مستهلک‌ می‌شود؛ یعنی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ مانند سرمایه‌ انسانی‌ و سرمایه‌ فیزیکی‌ اگر تجدید نشود مستهلک‌ می‌شود. روابط‌ اجتماعی‌ اگر حفظ‌ نشود به‌ تدریج‌ از بین‌ می‌رود. انتظارات‌ وتعهدات‌ با گذر زمان‌ ضعیف‌ و ناپدید می‌شود.

    ادامه دارد

     (( قابل توجه ... در صورت استفاده از مطالب ،‏ ذکر منبع ضروری است.))



  • کلمات کلیدی :

  • سرمایه اجتماعی (2)

    ‌‌‌ دو نکته‌ درباره‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

    ‌‌1- سرمایه‌ اجتماعی‌ زیر مجموعه‌ سرمایه‌ انسانی‌ نیست‌ چرا که‌ این‌ سرمایه‌ متعلق‌ به گروههاست‌ نه‌ به‌ افراد. سرمایه‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهمتر از سرمایه‌ فیزیکی‌ و انسانی‌ در جوامع‌ ایفا می‌کند و شبکه‌های‌ روابط‌ جمعی‌ انسجام‌ بخش‌ میان‌ انسانها و سازمانهاست. (سرمایه‌ انسانی‌ مثل‌ تحصیلات، مهارت) هنجارهایی‌ که‌ شالوده‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را تشکیل‌ می‌دهند در صورتی‌ معنی‌ دارد که‌ بیش‌ از یک‌ فرد در آن‌ سهیم‌ باشد.

      2- دوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ با توجه‌ به‌ علم‌ سیاست‌ و علم‌ اقتصاد، لزوماً‌ چیزی‌ خوبی‌ نیست. در این‌ علوم‌ همکاری‌ و همیاری‌ برای‌ تمام‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ خواه‌ خوب‌ یا بد، ضروری‌ است. گذر جامعه‌ از کماین‌ شافت‌ به گزل‌ شافت، از سنتی‌ به‌ صنعتی، از ساده‌ به‌ پیچیده، همه‌ از هنجارهای‌ مثبت‌ حکایت‌ دارد.

    ·       مؤ‌لفه‌های‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

    ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ از سه‌ مولفه‌ اعتماد اجتماعی،(Social Trust)  انسجام‌ اجتماعی (Social Cohesion) و مشارکت‌ اجتماعی‌Social Partiwpation) )تشکیل‌ شده‌ است. این‌ سه‌ مؤ‌لفه‌ در یک‌ رابطه‌ متعامل‌ قرار گرفته‌اند و هر کدام‌ تقویت‌ کننده‌ دیگری‌اند و از مولفه‌های‌ اصلی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ محسوب‌ می‌شوند و از مفاهیم‌ کلیدی‌ جامعه‌ شناختی‌ هستند.

              ‌1- اعتماد اجتماعی‌(Social Trust) 

    ‌یکی‌ از مفاهیم‌ مفید در تبیین‌ مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی، شبکه‌ اعتمادNetwork of Trust)) است. اعتماد در متن‌ کنش‌های‌ انسان‌ نمود پیدا می‌کند، به‌ خصوص‌ در آن‌ دسته‌ از کنش‌ها که‌ جهت‌گیری‌ معطوف‌ به‌ آینده‌ دارند و آن‌ نوعی‌ رابطه‌ کیفی‌ که‌ به‌ تعبیر کلمن‌ "قدرت‌ عمل‌ کردن‌ را تسهیل‌ می‌کند". شبکه‌ اعتماد عبارت‌ از گروهی‌ است‌ که‌ براساس‌ اعتماد متقابل‌ به‌ یکدیگر از اطلاعات، هنجارها و ارزش‌های‌ یکسانی‌ در مبادلات‌ فیمابین‌ خود استفاده‌ می‌کنند. از این‌ رو اعتماد فیمابین‌ نقش‌ زیادی‌ در تسهیل‌ فرآیندها و کاهش‌ هزینه‌های‌ مربوط‌ به‌ اینگونه‌ تبادلات‌ دارد. شبکه‌ اعتماد می‌تواند بین‌ افراد یک‌ گروه‌ و یا بین‌ گروهها و سازمان‌های‌ مختلف‌ به‌ وجود می‌آید.

    ‌فوکویاما معتقد است‌ که‌ «قبل‌ از ورود به‌ هر سیستم‌ اجتماعی‌ و یا حتی‌ سیستم‌ تجاری، بااطلاعات‌ کافی‌ درباره‌ شبکه‌های‌ اعتماد موجود در آن‌ سیستم‌ و ویژگی‌های‌ آن‌ بدست‌ آورد.»(http://www.ml.com) زیرا اعتماد را اساس هرگونه‌ مبادلات‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ ‌درنظر می گیرد. «وی‌ از اعتماد به‌ مثابه‌ شاخصی‌ برای‌ بیان‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در معنای‌ ارزش‌های‌ جمعی‌ شبکه‌های‌ اجتماعی‌ و اخلاق‌ فرهنگی‌ که‌ بنیاد رشد و ثبات‌ اقتصادی‌ را تشکیل‌ می‌دهند، استفاده‌ می‌کند.» (Ibid)  تماس‌ گروههای‌ اجتماعی‌ دارای‌ میزان‌ خاصی‌ از شعاع‌ اعتمادند که‌ به‌ مفهوم‌ میزان‌ گستردگی‌ دایره‌ همکاری‌ و اعتماد متقابل‌ اعضای‌ یک‌ گروه‌ است. در یک‌ نتیجه‌گیری‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ هر چه‌ یک‌ گروه‌ اجتماعی‌ شعاع‌ اعتماد وسیعتری‌ داشته‌ باشد، سرمایه‌ اجتماعی‌ بیشتری‌ خواهد داشت. چنانچه‌ یک‌ گروه‌ اجتماعی‌ برون‌ گرایی‌ مثبتی‌ نسبت‌ به‌ اعضای‌ گروههای‌ دیگر  داشته‌ باشد، شعاع‌ اعتماد این‌ گروه‌ از حد داخلی‌ آن‌ فراتر می‌رود.

    ‌شعاع‌ اعتماد در فرهنگ‌ها به‌ گونه‌ ی‌ متفاوتی‌ مشاهده‌ می‌شود:

                 «به‌ طور مثال‌ در فرهنگ‌ مردم‌ چین‌ و بیشتر ساکنان‌ آمریکای‌ لاتین، سرمایه‌ اجتماعی‌ زیادی‌  در بین‌ خانواده‌ها و گروههای‌

                                               دوستانه‌  شخصی‌ وجود دارد، اما  این‌ گروهها به‌ شدت‌  دارای‌ اعتماد کمی‌ نسبت‌ به‌ افراد خارج‌ گروه‌ خود هستند.

                                   ‌برای‌ این‌ گروه ها ، اعتماد به‌ افراد خارج‌ گروه‌ بسیار مشکل‌ و حتی‌ غیرممکن ‌ است. در چنین‌  فرهنگ هایی‌ هر کسی‌  خود

    را  فقط‌  متعلق‌ به‌ یک‌ خانواده‌ و یا گروه‌  می ‌داند.  بنابر این‌ در این فرهنگ ها حتی‌ شرکت ها و  بنگاه های‌  اقتصادی‌ عمدتا

                                              ماهیت‌  خانوادکی دارند و به ندرت  از محدوده اولیه‌ خود بزرگتر می‌شوند.

                                             این‌  امر باعث‌ می‌ شود که‌  فعالیت‌ این‌ شرکت‌ ها محدود شود و به‌ احتمال‌ زیاد عمر آنها نیز  کوتاه‌  گردد و در نسل‌ های‌

                                             بعدی‌ این‌ خانواده‌ها از بین‌ بروند.

                                            ‌نقش‌ اصلی‌ در اقتصاد این‌ کشورها به‌ عمده‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و شعاع‌ اعماد موجود در ورابط‌  تجاری‌ و تبادلات‌ شبکه ‌های‌

                                           اعتماد خانوادگی‌ است»(Ibid)

    شبکه‌های‌ اجتماعی‌ امکان‌ انتقال‌ و انتشار اعتماد را فراهم‌ می‌کنند. من‌ به‌ شما اعتماد دارم چرا که‌ من‌ به‌ او اعتماد دارم‌ و مرا مطمئن‌ ساخته‌ که‌ به‌ شما اعتماد دارد. «به‌ نظر سلیگمن‌ اعتماد مسئله‌ای‌ است‌ که‌ در فرایند انتقال‌ از روابط‌ شخصی‌ و غیررسمی‌ بین‌ افراد به‌ اشکال‌ نهادی‌ و عمومی‌ شده‌ در فضایی‌ که‌ بوسیله‌ قرارداد، قانون‌ و مبادله‌ متقابل‌ انباشته‌ شده‌ محصور گردیده‌ است.»(ازکیا و غفاری 1383:283)

    شبکه‌های‌ اعتماد علاوه‌ بر کاهش‌ هزینه‌های‌ مدیریت‌ جامعه، موجب‌ می‌شوند که‌ زمان‌ و سرمایه‌ بیشتری‌ اختصاص‌ به‌ فعالیتهای‌ اصلی‌ پیدا کند‌ و علاوه‌ بر آن‌ موجب‌ انتقال‌ دانش‌ اعضای‌ گروهها به‌ یکدیگر شود‌ و جریان‌ مناسبی‌ را از یادگیری‌ و دانش‌ در بین‌ آنها فراهم‌ می‌سازد و این‌ امر  می‌تواند در کاهش‌ هزینه‌های‌ مدیریتی‌ توسعه‌ اجتماعی‌ و سازمانی‌ بسیار موثر باشد. «... و اعتماد اجتماعی، هنجارهای‌ معامله‌ متقابل، شبکه‌های‌ مشارکت‌ مدنی‌ و همکاری‌ موفقیت‌آمیز متقابلاً‌ یکدیگر را تقویت‌ می‌کنند. وجود نهادهای‌ همکاری‌ جویانه‌ کارآمد مستلزم‌ مهارت‌ها و اعتماد بین‌ اشخاص‌ می‌باشد اما آن‌ مهارتها و این‌ اعتماد نیز به‌ نوبه‌ خود به‌ وسیله‌ همکاری‌ سازمان‌ یافته‌ تلقین‌ و تقویت می‌شوند. هنجارها و شبکه‌های‌ مشارکت‌ مدنی‌ به‌ رفاه‌ اقتصادی‌ کمک‌ می‌نمایند و به‌ نوبه‌ خود به‌ وسیله‌ این‌ رفاه‌ تقویت‌ می‌شوند.»(پاتنام،1379:309)

    2- انسجام‌ اجتماعی‌

    «انسجام‌ اجتماعی‌ دلالت‌ بر توافق‌ جمعی‌ میان‌ اعضای‌ یک‌ جامعه‌ دارد. به‌ عبارتی‌ انسجام در کل، ناظر بر میزان‌ و الگوی‌ رابطه‌ متقابل‌ بین‌ کنشگران، گروهها و خرده‌ فرهنگهای‌ تمایز یافته‌ است.»(ازکیا و غفاری ،1383:286) انسجام‌ اجتماعی‌ در یک‌ حوزه‌ تعاملی‌ معین‌ شکل‌ و معنا پیدا می‌کند. دورکیم‌ احساسی‌ را در میدان‌ تعاملی‌ به‌ وجود می‌آید عاطفه‌ جمعی‌(Collective Emotion)  می‌نامد. «از نظر دورکیم‌ عاطفه‌ جمعی‌ عمیق‌ اکثراً‌ طی‌ مناسک‌ جمعی‌ بوجود می‌آید و بدین‌ نخو موجبات‌ افزایش‌ و تحکیم‌ انسجام‌ اجتماعی‌ را فراهم‌ می‌کند.» (همان، صص 286-287)

    ‌‌پیوند بین‌ انسجام‌ اجتماعی‌ و مشارکت‌ اجتماعی‌ نیز حائز اهمیت‌ است. زیرا بین‌ این‌ دو ، نوعی‌ تعامل‌ وجود دارد یکی‌ از پیش‌شرط ‌های‌ مشارکت، قابلیت‌ ظرفیت‌های‌ متقابل‌ برای‌ ارتباط‌ و تعامل‌ داشتن‌ با دیگران‌ است.

    ‌این‌ هنجارها و تعاملات‌ اجتماعی‌ به‌ این‌ جهت‌ به‌ عنوان‌ یک‌ سرمایه‌ و در قالب‌ سرمایه اجتماعی‌ تعریف‌ می‌گردند که‌ دارای‌ کارکردهای‌ اقتصادی‌ مهمی‌ در سیستم‌ های‌ اجتماعی‌ هستند.

    3- مشارکت‌ اجتماعی‌

    «مشارکت‌ اجتماعی‌ دلالت‌ بر گسترش‌ روابط‌ بین‌ گروهی‌ در قالب‌ انجمن‌های‌ داوطلبانه ، باشگاهها، اتحادیه‌ها و گروههایی‌ دارد که‌ معمولاً‌ خصلتی‌ محلی‌ و غیر دولتی‌ دارند و هدف‌شان‌ مشارکت‌ و درگیر ساختن‌ مردم‌ در فرآیند اجتماعی‌ مختلف‌ در قالب‌ سیاست‌های‌ اجتماعی‌ است.»(همان ،ص292) به‌ عبارتی‌ «مشارکت‌ اجتماعی‌ بر آن‌ دسته‌ از فعالیتهای‌ ارادی‌ دلالت‌ دارد که‌ از طریق‌ آنها اعضای‌ یک‌ جامعه‌ در امور محله، شهر و روستا شرکت‌ کرده‌ و به‌ صورت‌ مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ در شکل‌ دادن‌ حیات‌ اجتماعی‌ مشارکت‌ دارند.»(محسنی تبریزی ، 1369:108)

    ‌مشارکت‌ اجتماعی‌ با مشارکت‌ مردمی‌ قرابت‌ نزدیکی‌ دارد، زیرا مشارکتی‌ است که‌ از متن‌ جامعه‌ بر می‌آید وً‌ عرصه‌های‌ مختلف‌ زندگی اجتماعی‌ را هم در بر می‌گیرد. چنین‌ مشارکتی‌ در برنامه‌های‌ عمران‌ اجتماعی ‌به‌ ویژه‌ در سطح‌ روستاها، جایگاه‌ ویژه‌ای‌ دارد که‌ غفلت‌ از آن‌ و فراهم‌ ساختن‌ بسترهای‌ لازم‌ برای‌ بسط‌ بهره‌گیری‌ مناسب‌ از آن، برنامه‌های‌ عمران‌ اجتماعی‌ را در سطوح‌ مختلف‌ دچار مشکل‌ و نارسایی‌ می‌کند. نمود عینی‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ وجود نهادهای‌ مشارکتی‌ چون‌ انجمنها، گروهها، سازمانهای‌ محلی‌ و غیردولتی‌ است.

    ‌«مقیاس‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ پایین‌ یکی‌ از مقیاس‌هایی‌ است‌ که‌ به‌ لحاظ‌ علمی‌ برای‌ سنجش مشارکت‌ اجتماعی‌ در ادبیات‌ مشارکت‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است.»(ازکیا و غفاری ،1383:293)

    ‌مشارکت‌ را نوع‌ کنش‌ هدفمند نیز دانسته‌اند که‌ در فرآیند تعاملی‌ بین‌ کنشگر و محیط اجتماعی‌ او برای رسیدن به‌ اهداف‌ معین‌ و از پیش‌ تعیین‌ شده ، نمود پیدا می ‌کند. در نگاهی‌ دیگر مشارکت‌ را فرایند آگاهانه‌ تقسیم‌ قدرت‌ و منابع‌ کمیات‌ و فراهم‌ سازی‌ فرصت‌ برای‌ رده‌های‌ پایین‌ جمعیتی‌ جهت‌ بهبود شرایط‌ زندگی‌ آنها بیان‌ کرده‌اند.

    ‌گائوتری‌ در تعریف‌ مشارکت‌ می‌گوید: «مشارکت‌ فرایندی‌ اجتماعی، عمومی، یکپارچه ، چندگانه، چند بعدی‌ و چند فرهنگی‌ است‌ که‌ هدف‌ آن‌ کشاندن‌ همه‌ مردم‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ در همه‌ مراحل‌ توسعه‌ است.»(همان ص 290)

    ·       سرمایه‌ انسانی‌ و سرمایه‌ اجتماعی‌

    ‌‌سرمایه‌ انسانی‌ و سرمایه‌ اجتماعی‌ اغلب‌ مکمل‌ یکدیگرند. ارزش‌ مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ جنبه‌های‌ معینی‌ از ساختار اجتماعی‌ را از طریق‌ کارکردشان‌ تشخیص‌ می‌دهد. (پیرمردها، جوانان‌ و کودکان) به‌ شخصه‌ سرمایه‌ انسانی‌ هستند اما موقعی‌ که‌ ساختار جامعه‌ این‌ اجازه‌ را می‌دهد که‌ جوانان‌ در اتوبوس‌ از صندلی‌ خود بلند شوند و پیرها بنشینند،  سرمایه‌ اجتماعی‌ می شود  و ما در روابط‌ پا شدن‌ و نشستن‌ پی‌ به‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ می‌بریم. صندلی‌ سرمایه‌ فیزیکی‌ است‌ اما طرز استفاده‌ از آن‌ که‌ چگونه‌ به‌ کار می‌رود سرمایه‌ اجتماعی‌ است. یعنی‌ کارکردی‌ که‌ به‌ وسیله‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ مشخص‌ می‌شود، ارزش‌ و جنبه‌هایی‌ از ساختار اجتماعی‌ برای‌ کنش‌گران‌ می‌توانند برای‌ تحقق‌ علائق‌شان‌ از آنها استفاده‌ کنند.

    «‌سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ نوبه‌ خود هنگامی‌ به وجود می‌آید که‌ روابط‌ میان‌ افراد به‌ شیوه‌ای‌ دگرگون‌ شود که‌ کنش‌ را تسهیل‌ می‌کند. سرمایه‌ فیزیکی‌ کاملاً‌ ملموس‌ است‌ و در مهارتها و دانشی‌ که‌ فرد (آموزش‌ و پرورش) کسب‌ کرده‌ است ، تجسم ‌ می‌یابد. سرمایه‌ اجتماعی‌ کمتر از این‌ محسوس‌ است، زیرا در روابط‌ میان‌ افراد، تجسم‌ می‌یابد. سرمایه‌ فیزیکی‌ و سرمایه‌ انسانی‌ فعالیت‌ تولیدی‌ را تسهیل‌ می‌کنند و سرمایه‌ اجتماعی‌ نیز همانند  آن‌ عمل‌ می‌کند.»(کلمن 1377:465)

    از دیدگاه‌ اقتصادی‌ می‌توان‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را به‌ عنوان‌ یکی‌ از انواع‌ سرمایه‌های‌ هر حکومت، سازمان‌ یا اجتماع‌ در نظر گرفت. در الگوهای‌ گذشته ، تنها عامل‌ انسانی‌ در انواع‌ سرمایه‌ها (سرمایه‌ انسانی) مطرح‌ بود که‌ بیشتر مبتنی‌ بر تعداد، تخصصها، دانش‌ و مهارتهای‌ نیروی‌ انسانی‌ در سطوح‌ مختلف‌ کارکنان‌ و مدیران‌ است. اما توجه‌ به‌ یک‌ نظام‌ سیاسی‌ و یا سازمان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ نظام  اجتماعی‌ به‌ این‌ امر منجر می‌شود که‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ نیز به‌ عنوان‌ نشان‌ دهنده‌ ارزش‌ اقتصادی‌ شبکه‌های‌ اعتماد و کاهش‌ دهنده‌ هزینه‌های‌ مبادلات‌ و تعاملات‌ در این‌ فهرست‌ قرار گیرند. به‌ عبارت‌ دیگر سرمایه‌ اجتماعی‌ بیانگر ذخیره‌ اقتصادی‌ مولفه‌های‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ ما بین‌ سرمایه‌ انسانی‌ است.

    ادامه دارد

     (( قابل توجه ... در صورت استفاده از مطالب ،‏ ذکر منبع ضروری است.))

     



  • کلمات کلیدی :

  • سرمایه اجتماعی (1)

              ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ و توسعه اجتماعی

    ·       مقدمه‌

                ‌‌‌سرمایه‌ اجتماعی ‌(Social Capital) از مفاهیم‌ جدیدی‌ است‌ که‌ امروزه‌ در بررسی‌ های اقتصادی‌ و اجتماعی‌ جوامع‌ توسعه یافته ‌ مطرح‌ شده‌ است. طرح‌ این‌ رویکرد در بسیاری‌ از مباحث‌ اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی، نشان‌ دهنده‌ اهمیت‌ نقش‌ ساختارها و روابط‌ اجتماعی‌ بر متغیرهای‌ اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ است. در دیدگاههای‌ سنتی‌ سرمایه‌ اقتصادی، فیزیکی‌ و حتی‌ نیروی‌ انسانی‌ مهمترین‌ نقش‌ را ایفا می ‌کردند اما با بررسی ‌ بیشتر در این‌ زمینه‌ در می‌یابیم‌ در کنار این‌ موارد به‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ هم  در جامعه‌ نیازمندیم. زیرا بدون‌ این‌ سرمایه‌ ، ‌ از دیگر سرمایه‌ها درست استفاده  نخواهد شد.

    ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ عمدتاً‌ مبتنی‌ بر عوامل‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ است. در این‌ مقاله‌ ابتدا مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و تعاریف‌ مطرح‌ شده‌ ، پرداخته‌ ‌و سپس‌ ابعاد و مؤ‌لفه‌های‌ ان‌  بررسی‌ شد. همچنین‌ به‌ جنبه‌های‌ منفعت‌ اقتصادی‌ و عمومی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و چگونگی‌ ایجاد ، حفظ‌ و نابودی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ پرداخته‌ شده‌ است.

    ·       مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

    ‌‌‌‌در غیاب‌ سرمایه‌ اجتماعی ، اثربخشی سایر سرمایه‌ ها از دست‌ می رود  و بدون سرمایه‌ اجتماعی ، طی کردن‌ راههای‌ توسعه‌ و تکامل‌ فرهنگی‌ و اقتصادی ، ناهموار و مشکل می‌ شود.

    ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ چیست؟ تا قبل‌ از پیدایش‌ مبحث‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ از سه‌ نوع‌ سرمایه‌ نام‌ برده‌ می ‌شد:

    ‌‌1- سرمایه‌ فیزیکی: مانند تاسیسات‌ و زیربناها، سد و اتوبان‌ و...

    اقتصاددانان‌ کلاسیک عوامل‌ اصلی‌ شکل ‌گیری‌ رشد اقتصادی‌ را نخست‌ در سرمایه‌ فیزیکی‌ و سپس‌ در نیروی‌ کار جستجو می‌کردند.

    ‌‌ 2- سرمایه‌ مالی: مانند اوراق‌ بهادار، اوراق‌ قرضه ، پول‌ و...

    ‌‌‌ 3- سرمایه‌ انسانی: مهارتها و توانایی‌های‌ شخصی، متخصصان، مدیران‌ ممتاز و ...

    ‌‌‌توجه‌ به‌ عامل‌ سرمایه ‌(Capital)  و نقشی‌ که‌ در تحقق‌ ابعاد  توسعه‌ دارد مدنظر صاحب‌نظران‌ توسعه‌ بوده‌ است. «شولتز و بکر در دهه‌ شصت‌ میلادی‌ سرمایه‌ انسانی‌ را مطرح‌ کردند. که‌ به‌ واسطه‌ آن‌ اعضای‌ جامعه‌ از طریق‌ بهره‌گیری‌ از آموزش، به‌ خصوص‌ آموزش‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ می‌توانند توانایی‌ خود را تقویت‌ کرده‌ و افزایش‌ تولید را تسهیل‌ کنند.»(ازکیا و غفاری ،1383:278)

    ‌امروز سرمایه‌ اجتماعی، نقش‌ بسیار مهمتر از سرمایه‌ فیزیکی‌ و سرمایه‌ انسانی‌ در جوامع ایفا می‌کند و شبکه‌های‌ روابط‌ جمعی‌ ، انسجام‌ بخش‌ میان‌ انسانها و سازمانهاست. از سوی‌ دیگر سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ زندگی‌ ، معنی‌ و مفهوم‌ می ‌بخشد و زندگی‌ را راحت تر می کند.

    ‌تفاوت‌ سرمایه‌ با کالای‌ مصرفی‌ این‌ است‌ که‌ کالای‌ مصرفی ، مولد نیست‌ و خودش‌ تبدیل‌ به کالا نمی‌شود در حالی‌ که‌ سرمایه‌ یا خودش‌ را باز تولید می‌کند و یا از طریق‌ آن‌ می‌ توان‌ کالا تولید کرد. همچنین ‌گروه‌ یا ملتی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ بیشتری داشته‌ باشد، کارایی‌ بیشتری‌ دارد و رفاه‌ آنها نیز بیشتر خواهد بود.

     گالن‌ لوری  اقتصاددان‌ نیز اصطلاح‌ "سرمایه‌ اجتماعی" را در دهه ‌(1970)  برای‌ توصیف‌ مشکل‌ توسعه‌ اقتصادی‌ درون‌ شهری‌ بکار برد. ‌از سالهای‌(1980)  به‌ بعد مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ وارد ادبیات‌ علوم‌ اجتماعی‌ به‌ ویژه‌ جامعه شناسی‌ می‌شود ، ابتدا جاکوب(Jacobs)، بوردیو(Bourdieu )، پاسرون‌(Portes)  و لوری‌ مطرح‌ اما توسط‌ کسانی‌ چون‌ کلمن(Coleman)، پوتنام ‌(Putnam)  و پرتز(Portes)  گسترش‌ داده‌ می‌شود.

    ‌جیمز کلمن‌ این‌ اصطلاح‌ را درمعنای‌ وسیعی‌ به‌ کار می‌برد و روبرت‌ پوتنام‌ هم‌ با طرح‌ بحث قومی‌ و پرشور در مورد نقش‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ و جامعه‌ مدنی‌ در دو کشور ایتالیا و ایالات‌ متحده‌ آمریکا پرداخت. اصطلاح‌ سرمایه‌ اجتماعی‌(social Capital)  نخستین‌ بار در اثر کلاسیک‌ "جین‌ یاکوب" مرگ‌ و زندگی‌ شهرهای‌ بزرگ‌ آمریکایی ‌(1961)  به‌ کار گرفته‌ شد. که‌ در آن‌ او توضیح‌ داده‌ بود که: «شبکه‌های‌ اجتماعی‌ فشرده‌ در محدوده‌های‌ حومه‌ قدیمی‌ و مختلط‌ شهری‌ صورتی‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌ را تشکیل‌ می‌دهند و در ارتباط‌ با حفظ‌ نظافت، عدم‌ وجود جرم‌ و جنایت‌ خیابانی‌ و دیگر تصمیمات‌ در مورد بهبود کیفیت‌ زندگی، در مقایسه‌ با عوامل‌ نهادهای‌ رسمی‌ مانند نیروی‌ حفاظتی‌ پلیس‌ و نیروهای‌ انتظامی، مسئولیت‌ بیشتری‌ از خود نشان‌ می‌دهند (فوکویاما ، 1379:10).

    ‌‌‌بعضی‌ از اندیشمندان‌ مانند آقای‌ آرو (arrow) کلمه‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را نمی ‌پسندند و به‌ جای‌ آن تعامل‌ اجتماعی‌ را بکار می‌گیرند. بنابراین استفاده‌ از مفهوم‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ ‌ از اقتصاد شروع‌ شد، اما ‌ اکنون‌ در جامعه‌شناسی‌ و علوم‌ سیاسی‌ هم‌ به‌ این‌ بحث‌ ‌پرداخته می شود.

    ·       تعاریف‌ سرمایه‌ اجتماعی‌

    ‌‌‌از سرمایه‌ اجتماعی‌  تعاریف‌ مختلفی‌ داده شده‌ است. یکی‌ از تعاریف‌ مطرح‌ این‌ است‌ که «سرمایه‌ اجتماعی‌ مجموعه‌ هنجارهای‌ موجود در نظام ‌های‌ اجتماعی‌ است‌ که‌ موجب‌ ارتقای‌ سطح‌ همکاری‌ اعضای‌ آن‌ جامعه‌  و  پایین‌ آمدن‌ سطح‌ هزینه‌های‌ تبادلات‌ و ارتباطات‌ می‌شود. براساس‌ این‌ تعریف ، مفاهیمی‌ نظیر جامعه‌ مدنی‌ و نهادهای‌ اجتماعی‌ نیز دارای‌ ارتباط‌ مفهومی‌ نزدیکی‌ با سرمایه‌ اجتماعی‌ می‌گردند.» (www.imf.org).

    ‌‌‌‌تعریف‌ دیگر اینکه: «سرمایه‌ اجتماعی‌ وجوه‌ گوناگون‌ سازمان‌ اجتماهی‌ نظیر اعتماد، هنجارها و شبکه‌هاست‌ که‌ می‌توانند با تسهیل‌ اقدامات‌ هماهنگ، کارایی‌ جامعه‌ را بهبود بخشند. سرمایه‌ اجتماعی‌ نیز مانند سایر سرمایه‌ها مولد است‌ و امکان‌ دستیابی‌ به‌ اهداف‌ مشخص‌ را فراهم‌ می‌کند که‌ بدون‌ آن‌ غیر قابل‌ دسترسی‌ خواهند بود.»(پاتنام،1379:285)

    ‌‌          ‌بانک‌ جهانی‌ هم «سرمایه‌ اجتماعی‌ را پدیده‌ای‌ می ‌داند که‌ حاصل‌ تاثیر نهادهای‌ اجتماعی ، روابط‌ انسانی‌ و هنجارها روی‌ کمیت‌ و کیفیت‌ تعاملات‌ اجتماعی‌ است.» (www.worldbank.org) و تجارب‌ این‌ سازمان‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ سرمایه اجتماعی  تاثیر قابل‌ توجهی‌ بر اقتصاد و توسعه‌  کشورها‌ دارد.

           ‌در کاربرد لوری‌ «سرمایه‌ اجتماعی‌ مجموعه‌ منابعی‌ است‌ که‌ در ذات‌ روابط‌  خانوادگی و سازمان‌ اجتماعی‌ جامعه‌ وجود دارد و برای‌ رشد شناختی‌ یا اجتماعی‌ کودک‌ یا جوان‌ سودمند است. این‌ منابع‌ برای‌ افراد مختلف‌ متفاوت‌ است‌ و می‌تواند مزیت‌های‌ مهمی‌ برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ در رشد سرمایه‌ انسانی‌ شان‌ باشد. » (کلمن، 1377 : 458و459)

    ‌‌            ‌لوری‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ را برای‌ تشخیص‌ منابع‌ اجتماعی‌ سودمند ، برای‌ توسعه‌ سرمایه انسانی‌ وارد اقتصاد کرد. اما بوردیو و دوگراف‌ این‌ اصطلاح‌ (سرمایه‌ اجتماعی) را به‌ شیوه‌ مشابهی‌ به‌ کار برده‌اند: روابط‌ اقتدار و اعتماد و هنجارهای‌ اجتماعی. در اندیشه‌ پاتنام‌ و فوکویاما سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ پدیده‌ جامعه‌ شناختی‌ کلان‌ لحاظ‌ شده‌ است‌ که‌ ملت‌ها می‌توانند از سطوح‌ متفاوتی‌ از سرمایه‌اجتماعی‌ برخورد باشند.

    ‌‌‌‌سرمایه‌ اجتماعی‌ که‌ صبغه‌ای‌ جامعه‌ شناسانه‌ دارد به‌ عنوان‌ یک‌ اهرم‌ توفیق‌ آفرین‌ مطرح‌ و با اقبال‌ فراوان‌ واقع‌ شده‌ است. «سرمایه‌ اجتماعی‌ را به‌ سادگی‌ می‌توان‌ به‌ عنوان‌ وجود مجموعه‌ معینی‌ از هنجارها یا ارزش‌های‌ غیررسمی‌ تعریف‌ کرد که‌ اعضای‌ گروهی‌ که‌ همکاری‌ و تعادل‌ میان‌ شان‌ مجاز است‌ سهیم‌ هستند. مشارکت‌ در ارزش‌ها و هنجارها به‌ خودی‌ خود باعث‌ تولید سرمایه‌ اجتماعی‌ نمی‌گردد چرا که‌ این‌ ارزش‌ها ممکن‌ است‌ ارزش‌های‌ منفی‌ باشد.» (فوکویاما،1379:11) .

                  به‌ تعبیر پاتنام‌ همکاری‌ و تعاون‌ داوطلبانه‌ در جایی‌ که‌ ذخیره‌ و انباشت‌ اساسی‌ از سرمایه‌ اجتماعی‌ در قالب‌ قواعد مبادله‌ و شبکه‌های‌ تعهد مدنی‌ وجود داشته‌ باشد به‌ آسانی‌ صورت‌ می‌گیرد. در واقع‌ این‌ مفهوم، سرمایه‌ اجتماعی‌ به‌ پیوندها، میان‌ اعضای‌ یک‌ شبکه‌ به‌ عنوان‌ منبع‌ با ارزش‌ اشاره‌ دارد که‌ با خلق‌ هنجارها و اعتماد متقابل‌ موجب‌ تحقق‌ اهداف‌ اعضا می‌شود.

                ‌‌        ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ دلالت‌ بر اشکالی‌ از سازمان‌ اجتماعی‌ چون، اعتماد قواعد و شبکه‌ها دارد که‌ می‌توانند کارایی‌ جامعه‌ را از طریق‌             

                        کنش‌های‌ متناسب‌ تسهیل‌ کنند. بنابراین‌ تعاون‌ خود انگیخته‌ از طریق‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ حاصل‌ می‌شود. "سرمایه‌ اجتماعی‌ بر خلاف‌

                        سایر سرمایه‌ها، بصورت‌ فیزیکی‌ وجود ندارد بلکه‌ حاصل‌ تعاملات‌ و هنجارهای‌  گروهی‌ و اجتماعی‌ نظیر اعتماد متقابل، تعامل‌

                       اجتماعی‌ متقابل، گروههای‌ اجتماعی، احساس‌ هویت‌ جمعی‌ و گروهی، احساس‌ وجود تصویری‌ مشترک‌ از آینده‌ و کار گروهی‌ در یک‌

                       نظام‌ اجتماعی‌ است‌ و از طرف‌ دیگر افزایش‌ آن‌می‌تواند موجب‌ پایین‌ آمدن‌ جدی‌ سطح‌ هزینه‌های‌ اداره‌ فرایند توسعه، جامعه‌ و نیز

                       هزینه‌های‌ عملیاتی‌ سازمانها  شود(www.ncrcnd.iastate.edu)".

    ‌سرمایه‌ اجتماعی‌ درهمه‌ جوامع‌ وجود دارد اما توزیع‌ آن متفاوت است . یکی‌ از منابع‌ حائز اهمیت‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ در جهان‌ خانواده‌ است. «تغییر در هنجارهای‌ مربوط‌ به‌ خانواده‌ ریشه‌ در تغییر ارزش‌ دارد و لذا تغییرات‌ گسترده‌ تر فرهنگ، تجسم‌ می‌یابد. اما این‌ تغییرات‌ ارزشی‌ به‌ نوبه‌ خود به‌ وسیله‌ انگیزه‌ها و فن‌آوری‌ اقتصادی‌ شکل‌ می‌گیرند که‌ مهمترین‌ آنها نسبت‌ تغییر یابنده‌ درآمد مردان‌ در قیاس‌ با زنان‌ در اکثر جوامع‌ فراصنعتی‌ و کنترل‌ موالید است.»(فوکویاما،1379:37)  بنابراین ساختار خانواده‌ از جامعه‌ای‌ به‌ جامعه‌ دیگر تفاوت‌ می‌کند مثلا استحکام‌ پیوند خانوادگی‌ نه‌ تنها با قید و بندهای‌ خانوادگی‌ در دیگر جوامع‌ فرق‌ می‌کند بلکه‌ بستگی‌ به‌ انواع‌ دیگر پیوندهای‌ اجتماعی‌ ، متفاوت‌ است. 

    ادامه دارد

    (( قابل توجه ... در صورت استفاده از مطالب ،‏ ذکر منبع ضروری است.))



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    توانمندسازی (1)
    سرمایه اجتماعی (5) و پایانی
    توانمند سازی (6) و پایانی
    سلام آغازین
    [عناوین آرشیوشده]


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com